Wijsheid in de media

Mediawijsheid is alle kennis en vaardigheden en de mentaliteit die mensen nodig hebben om bewust, kritisch en actief mee te doen in de wereld van vandaag en morgen, waarin media een bepalende hoofdrol spelen.

Welkom in de multidimensionale mediawereld
De aarde is niet plat, maar minstens zo achterhaald is de gedachte dat de mediawereld tweedimensionaal is. Tot lang in de vorige eeuw dacht men dat die uit slechts twee partijen bestond: zenders en ontvangers. Je was óf het een, óf het ander. Dat leek heel helder, al was de werkelijkheid natuurlijk wel wat gecompliceerder. Want wat waren de – wellicht verborgen – bedoelingen van de zenders en hoe effectief slikten de ontvangers de boodschappen voor zoete koek? Dat waren vragen waarop media-educatie zich toen vooral richtte. De huidige mediamaatschappij, met internet voorop, zet dat vertrouwde beeld op zijn kop. Welkom in de multidimensionale mediawereld! Waarin ontvangers zenders zijn en zenders ontvangers.

Bron: Schrijver onbekend (2012). Mediawijsheid. Geraadpleegd op 2 maart 2012, via http://www.mediawijsheid.nl/

Maar wanneer ben je nou “Media-wijs”?

Bewust omgaan met de informatie die je plaats over jouzelf op internet, weten welke bronnen je kunt raadplegen, weten dat je gezocht en gevonden wordt. Wat is dat eigenlijk “eng” om te bedenken. Je wordt gezocht op internet en ze vinden je, iedereen kan je vinden! Zijn ze wel goed wijs? Gelukkig zijn er veel mensen die hier heel bewust mee omgaan, maar er zijn er ook genoeg die van alles plaatsen over zichzelf waar zij later misschien wel spijt van krijgen.

Begin dus al vroeg met de kinderen wijs te maken in de wereld van de media. En om dit kracht bij te zetten, moeten we voor de minor lessen gaan bedenken die je kunt geven op de basisschool met behulp van social media.

1 thoughts on “Wijsheid in de media

Plaats een reactie